چهارشنبه، آبان ۲۹، ۱۳۸۷

کمی جای تعمق است...
محققین اسلامی تاریخ اعراب را به دو بخش :اعراب جاهلیت و اعراب مسلمان تقسیم میکنند که نقطه پرش این تحول را پیدایش اسلام می دانند و از این واژه اولین بار در خود قرآن استفاده شده(الفتح ، مائده، احزاب)و پس از آن رایج گردیده است ، در واقع اسلام تمام تاریخ و گاه محاسن اعراب قبل از خود را انکار کرده وآنها را یکسره مردمانی خونخوار ، بی خرد و بدور از هر گونه تمدن و انسانیت معرفی می کند که تنها در عرض چند سال به فرهنگ و جهان بینی متعالی رسیدند چنانچه پای در راه دینی گذاشتند که تنها راه سعادت بشر و به عنوان کاملترین و بلند پایه ترین ایدئولوژی به زور سرنیزه به جهانیان عرضه شد !
آنچه که قریب به یقیین محتمل است آنکه در طول تاریخ هیچ ملتی نتوانسته اینگونه به شتاب راه ترقی و پیشرفت را پیموده تا آنجا که از قعر پستی و بی خردی تا قله عرضه کننده ایسمی متعالی به جهان عروج کند و اعراب در این وادی همچنان بی رقیبند ..چرا که اصولا این مطلوب در طی مدت زمانی بسیار طولانی در یک جامعه بدست می آید.
آرا و نظریات مخالفین در این مقوله متفاوت است برخی معتقدند که اسلام به منظور بزرگنمایی خود یا از روی تعصب تمام آثار نیک و بد اعراب پیش از خود را انکار میکند، برخی دیگر از محققین معتقدند که به دلیل جنگهای پیاپی و کشمکش های درونی اعراب بر سر نپذیرفتن این آئین ،این حربه ای بوده از جانب اسلام برای از میدان به در کردن بزرگان و مدعیان عرب و ...
اما به هر حال قصد من اینجا از عنوان کردن این مسئله بحث بر سر کم و کیف جاهل بودن یا نبودن عرب قبل از اسلام نیست چرا که بطور حتم این تقسیم بندی نیز مانند دیگر مسائل اغراق آمیز در مذهب کمی غیر عقلانی به نظر می رسد که هر کس بنابه مطالعه و تحقیقات و قوه استنتاج عقلی اش برداشت نسبی خود را می کند ،من دراین میان میخواهم به مسئله ای به مراتب بغرنج تر بپردازم .
اسلام باتمام تلاشی که کرده (یا حقیقت اصلا به همین گونه بوده )برای تحقیر کردن تمام ارزشها و سنن اعراب پیش از خودش و آنها را نماد وحشیگری زمان قبل از خودش معرفی می کند اما در عمل میبینیم که خود با خرافات بی اساس همین مردم وحشی در آمیخته و سنتهای آنان را با اندک تفاوتی در ظاهر، واگویه می کند درواقع بسیاری از احکامی را که امروز به خدا و پیامبر اسلام نسبت می دهد وام گرفته از آداب و رسوم همان اعراب بدوی است وهمان خرافات بی اساس با اندکی تحریف سر و رویی تازه گرفته اند و بصورت قوانین مقدس الهی در کتابی به نام کلام خدا ارائه می شوند .
بسیاری سنن همچون : اعمال حج، باور به وجود جن و ملائکه ، اعتقاد به الهامات غیبی ، روزه، ماههای حرام ،قصاص و... که خود بحث جداگانه می طلبد .
اما کار به همین جا نیز ختم نمیشود و اسلام که قرار است رهنمون درستکاری بشر باشد انسان امروزی را به گونه ای بی رحمانه تر غافلگیر می کند .
همانطور که در تاریخ اعراب می خوانیم یکی از راههای در آمد اعراب قبل از اسلام فروش برده و کنیز در بازار برده فروشان است .
اسلام نه تنها حکم به منسوخ کردن این رسم کثیف ضد انسانی نمیدهد در کمال تعجب می بینیم که از آن به مثابه یک امر طبیعی در قرآن نام می بردو برای آن قانون های جدید وضع می کند و اینکه در نهایت ان رانیز جز کلام خدا به مسلمانان معرفی میکند .
همچنین پس از ظهور اسلام به واسطه جنگها و حملات پی در پی مسلمانان به قبائل و کشورهای همجوار و با زیاد شدن آمار اسرای جنگی این امر رونق بیشتری در میان اعراب یافت و در این میان همانطور که انتظار می رود زنان بیش از مردان مورد ظلم و سوءاستفاده قرار می گیرند و نه تنها به آنان به عنوان یک انسان با ویژیگیهای خاص آن (عقل ، شعور،احساس و..) نگاه نمی شود و چونان املاک خصوصی ارباب به بیگاری کشیده می شوندعلاوه بر آن میبایست جوابگوی نیازهای جنسی اربابان نیز می بودند .
در زیر نمونه هایی ازاین اصل رابا ذکر آدرس در قرآن می خوانید:
"ما بعضی را بر بعضی دیگر برتری دادیم تا بعضی، بعضی دیگر را به مسخر خدمت گیرند (سوره زخرف آیه 32)"
"اگر بترسید چنانچه زنان متعدد بگیرید {نتوانید عدالت را بینشان رعایت کنید}پس تنها یک زن اختیار کنید یا چنانچه کنیز دارید اکتفا کنید(سوره نساء آیه 3)"
"{و حرام شد بر شما } زنان شوهر دار مگر آنچه از آن شماست بملک یمین {مگر زنانی که در جنگها به اسارت می برید }(سوره نساء آیه 24)"
"و آنکس که توان مالی ندارد از شما که کابین کند زنان آزاد را ،پس از آنچه در ملک یمین شماست کنیزان با ایمان نکاح کنید و.....واگر فحشائی آورند شکنجه و عذاب بر کنیزان نصف زنان آزاد است (سوره نساء آیه 25)"
و...
اما به راستی چه عاملی باعث سر سپردگی به چنین آئینی می شود ،چگونه می توان مکتبی حاوی اینگونه نگرش به بشر را ،تنها راه سعادت بشر در تمام دورانها و ملتها دانست؟ .... جای کمی تعمق است.
کمک گرفته ازکتابهای: تفسیر طبری ،سیره ابن هشام.

۸ نظر:

ناشناس گفت...

hemm ...!!!!!chi begam vallah..ie kam gheire ghabele hazme

ناشناس گفت...

خوب اسم برده که نیومده تو سوره هایی که آوردی ..

ناشناس گفت...

مقاله جالبی بود مرسی..بازم از این کارها بذار رو وبت هرچی می دونی در ضمن هپن آی دی یت کار نمی کنه ها

ناشناس گفت...

دیگه پستی رو دارین از حد می گذرونین هر بی سر و پایی اومده واسه خودش یه وبلاگ باز کرده دهن کثیفش و باز می کنه ونکبت از خودش بیرون می ده

ناشناس گفت...

heifam umad nagam paiande ghalamat

ناشناس گفت...

این در و همساده ات و عوض کن تو رو خدا یه حرف حساب توشون پیدا نمیشه غیر از چندتایی

ناشناس گفت...

اسلام فقط مزاحم هرزگی چارتا جنده مثل تو است وگرنه هیچ عیب دیگه ای نداره

ناشناس گفت...

به وجود جوانانی مثل تو افتخار می کنیم اگر نسل ما هم چنین هشیار و ریزبین برخورد می کرد شاید امروز شرایط اینگونه دردناک نمی بود